Nuffnang Code

Friday, June 10, 2011

PARIS - Part II



21 April 2011-(Day 1) 
Salam semua. Sihat? moga-moga kita semua sihat hendaknye amin. Untuk makluman semua, ini merupakan kesinambungan kisah percutian aku di bumi Eropah Part I. Haa dalam coretan aku kali ni aku nak berkongsi cerita dengan ko orang sume dan nak bawa ko orang menyelami dan mengikuti kisah perjalanan aku sepanjang berada di sana. Sekurang-kurangnya ko orang dapat la sikit sebanyak info sebelum buat perancangan bercuti di sana kan..Insyaallah.

Kringggggg....Kringggggg....ahhh bising la alarm nih...cis gaggu aku tido je..ermmm...Jam di tepi bantal menunjukan pukul 5.30 am (Waktu France) dan 11:30 am (Waktu Malaysia). Ahhhhh bestnya tido malam tadi. sampaikan aku terlupa nak tutup tv dan lampu. memang letih perjalanan semalam dari Kuala Lumpur ke sini. Tapi hari ni nak tak nak aku kene bangun awal, maklum la hari pertama nak pergi ronda-ronda PARIS. Berkobar-kobar nak melangkah kaki ke luar masa tu.. Ku capai tuala lalu dengan tangkasnya ku membuka jendela dari kamar tempat penginapan ku.Perhhhhhhhhhhhhhhhhh......sejuk siut..memang tak tahan..agak-agak aku time tu 7-8 darjah calcius kut. fuhhh...menggigil kepale lutut..kalau macam ni la tak moo mandi la..hahahahaha....
Selamat Pagi~Morning~Bonjour...
Ready tuk ronda-ronda di Kota Cinta
Pagi-pagi di Paris ni memang busy.. tk kira la weekend ke..weekdays ke..tetap ramai ngan orang. almaklum la Kota Fashion's kan..hhaha...
View from my room
Selapas je mandi dan bersiap, aku pun duduk lalu menjamah la roti yang aku bawa siap-siap dari KL sebagai breakfast aku tuk pagi tu. before that, aku terlebih dahulu menyiapkan beberapa perkara penting untuk dibawa sebelum berangkat meninggalkan bilik. Antara perkara penting tersebut ialah (Passport, Map, Cash, Credit Card, Safety Bag, Junk food, Camera, Mineral Water dan beberapa info penting tentang PARIS).
Map Center Paris
Tepat jam 7:00 am, aku pun berangkat meninggalkan bilik. nasib baik hotel penginapan aku tu betul-betul berhadapan dengan train station. so senangla aku nk bergerak ke mana-mana kan. Keluar je dari hotel wow fresh gile udara..memang terbaek la..tp nak duk lama-lama kat luar tk blh tahan..maklum la masih awal pagi..matahari pun tk muncul lagi..so aku pun cepat-cepat la ke train station tuk meneruskan perjalanan ku pada hari tuh.


Paris Visit Ticket
Untuk makluman ko orang, kalau nak save more money, aku suggestkan ko orang beli tiket Visit Paris. Tiket ni merupakan unlimited used. so ko orang nak guna berapa kali pun tak per. tapi ianya valid samaada untuk 1/2/3/4/5 day saje. bergantung kepada ko orang nak guna berapa hari.. Pass ni ko orang boleh guna untuk perkhidmatan Metro, RER ataupun Bus yang beroperasi untuk Zon 1-3 Paris Sahaja. itu pun sudah memadai tuk kita. sebab attractions place kat Paris ni terletak di dalam Zon 1-3 je. ade la satu dua tempat menarik terletak di luar zon tersebut. so kalau ko org nak pergi zon lain kene la beli tiket lain yer..hehe. bagi aku Pass ni tak mahal pun, malah lagi save tuk kite sume. Satu lagi info tuk ko orang, public transports yang disediakan di sekitar Paris ni memang mudah untuk kita faham. anda perlukan beberapa jam sahaja untuk memahami sistem peangkutan di sana. lepas tu ko orang mesti master dh cara nak guna public transport kat sana..memang gempak dan mudah. cuma kita perlu tahu check point asal kite aje. yang lain tak perlu..hehehe
Saint-Michel - Notre Dame Train Station
SNCF: RER C @  Champ De Mars Tour Eiffel Station
Berbalik pada cerita asal aku tadi, mengikut tantatif program yang aku telah susun tuk perjalanan aku pada hari tuh aku akan melawat beberapa tempat semestinya Eiffel Tower, Louvre Museum dan menaiki Cruise mengelilingi kota Paris.
Attraction Place in PARIS

Eiffel Tower- Tepat jam di tangan pukul 7:35 am (waktu france) aku pun melangkahkan kaki keluar dari RER C di Champ De Mars Tour Eiffel Station. Hati gembira tak terkata..ye la ape tak nye kali ni baru aku percaya yang aku benar-benar berada di Kota PARIS..al maklum la sejak semalam aku sampai aku tk nampak langsung mercu tanda Perancis yang terkenal di seluruh pelusuk dunia tuh..Perjalanan dari train station ke Eiffel Tower tk la jauh..dalam 7 minit je jalan kaki..perjalanan diiringi dengan pemandangan bunga2 berkembang indah dan angin yang boleh membuatkan seluruh badan kita menggigil..heheh...pada masa yang sama mata ku pun meliar memangdang mana die menara eiffel nih...tk nampak pun...setapak demi setapak melangkah ku melangkah tapi still tak nampak lg...mungkin depan lagi kut...hehehe...sampai je tempat yang dituju Wowoooo....CANTIKNYAAAAAAA....terpegun aku melihat keindahan Eiffel Tower dengan seni bina nya yang unik membuatkan aku tk mau kelipkan mata..hahaha....
Eiffel Tower
Spring in PARIS
Ko orang bayangkan..sampai je aku kat kaki menara Eiffel, aku tengok perhhhhhh ramai nye orang nak naek menara tuh..aku ingat aku antara orang yang awal datang..rupanya tidak..hahaha...tp aku ke situ bukan la nak naek menara tuh..cukup sekadar berada dekat ngan menara tu sudah memadai..huhuh...kalau nak naek pun boleh je...harga tk la mahal..berbaloi la dalam 13.4 euro bagi dewasa..tu harga sampai atas skli tau...hehe...so bile dh ada area menara tu biasa la kan..setiap sudut aku tangkap gambar...sume cantik2..ditambah pulak dengan cuaca cerah pada hari tuh..perhhh menang cantik la pemandangan sekitar...Untuk makluman ko orang, aku nasihatkan better ko orang beli cenderahati masa kat Eiffel tower nih..al maklum la kat sekitar menara nih ramai kut niger and orang pakistan jual cenderahati nih...yang paling penting harga memang tersangat murah compare dengan kedai2 cenderahati sekitar paris..padahal bende sama jer..silap2 ko org boleh minta kurang lagi harga..macam kes aku ari tu, die org tawarkan kat aku 5 key-chin Eiffel Tower for 1 euro..but i tk nak..i mintak die tambah 7 for 1 euro..haha...so die pun setuju..then aku pun ambik la dalam 5 euro punye harga..aku nk bayar je die org tunjuk aku Eiffel Tower yg lagi besar..kali ni tuk buat perhiasan kat rumah boleh la..die tawarkan 10 euro..aku tk nak lama2 die org kate OK u take all  for 10 euro..maksudnye 10 euro tu aku bayar untuk Eiffel Tower yang besar n yang kecik2 td..perhhh murah gile...aku pun ape lagi setuju ajer la...hahaha...Thank So MUch...:)
Pelbagai Souvenir ade..
Miniature Eiffel Tower 
Perjalanan ku diteruskan lagi di sekitar kawasan menara eiffel..memang tk bosan berada kat sana..blh tengok gelagat orang..silap2 boleh jumpe orang Malaysia lagi kat sana..memang jumpe pun...ore klate lg...kelazzz...Saat-saat paling indah semasa berada di sana ku abadikan dalam gambar untuk dijadikan kenangan. memang cantik tempat orang..ye la mana la kita tau bile lagi sampai di sana kan..ada rezeki insyaallah sampai la sana...tpkan Malaysia tetap di hati...:)
Picture paling BERMAKNA nih...
Di Kota Paris ni banyak syarikat tourism menawarkan package menarik. Cuma mahal n murah ajer...up to u..mcm aku lebih selese gunakan perkhimatan train or bus. senang nk gerak ke mana ajer..boleh je naek Hop On Hop Off Bus tk mahal pun.. tp tak nak la...hehehe
Hop On Hop Off Bus
Perjalan aku kali ni diteruskan lagi dengan menaiki Paris River Cruise. Rugi la kan kalau dh sampai sana tk  ronda2 Paris ngan cruise nih..menang best..ye la dalam bot tuh ko orang akn di bawa mengelilingi kota Paris. Terbaekk la...dapat tengok bangunan2 di sekitar tebing sungai dan lain2 lagi..pendek kata ko org kene cube naek river cruise nih..
Paris River Cruise
Menuju ke Louvre Museum
Louvre MuseumSelepas puas menaiki cruise mengelilingi kota cinta, aku pun turun kat salah satu tempat yang menjadi daya tarikan pelancong ke Paris selain daripada Eiffel Tower..Perhhhhhhh besar gile LOUVRE MUSEUM nih...memang cantik entrance dia orang pun bentuk Pyramid glass...terpegun aku melihat..die orang masih kekalkan seni bina lama Perancis.
Louvre Museum
Haaa kali ni aku memang nk masuk muzium nih..tk kira beratur panjang ke...yang penting aku dapat masuk dalam. ape tk nye aku nk tengok hasli seni Leonardo Da Vinci yang telah menghasilkan lukisan "BERHANTU" yang berharga jutaan ringgit...sapa lagi Potret Monalisa la..satu dunia tau kut..hehe..
Beratur nk beli tiket~:)
Nampak mcm cuaca panas tp SEJUK k..
Rupanya tk lama pun beratur...kejap je..banyk kaunter ticket rupanya...nk pakai credit card boleh nak melalui kaunter pn boleh. so terpulang kat ko org..tk mahal pun seorang dewasa 10 euro..lepas je masuk, mak oi ramai gile orang kat dalam tuh..nak jalan pun sampai langgar2 bahu...adoiii...yang penting tujuan aku nk tengok gak potret yang menjadi kebanggaan rakyat Perancis tuh..
Ruang legar dlm Louvre Museum
Ermmm sampai je tempat yg dituju ramai gile orang kat situ..sume pegang kamera..biase la kan nak abadikan gambar tuh buat kenang-kenangan...aku pun menyelit-nyelit celah-celah orang..akhirnya dpt la tgk live dari hadapan....meremang bulu roma aku tengok..tk tau kenepa..may be dh ade spirit kut..yer la lukisan tu pun dh beratus ratus tahun kan..pas tu org ramai pulak puja2..hahaha..maungkin aku sejuk sgt kut mase tuh..wkakaka....
Real Monalisa Portrait by Leonardo Da Vinci 
Real Monalisa Portrait belakang tu jer...
Muke letih...:(
Tepat jam di tangan pukul 6:35 pm (waktu France) aku pun pulang ke hotel penginapan. letih kowt..tp seronok..ye la bukan selalu kan pergi sana..esok nak jalan2 tempat lain pulak...so cukuplah untuk perjalanan aku pada hari pertama berada di sana..harap-harap ko orang dapat sedikit info dan enjoy baca entry aku kali ni... nantikan coretan untuk part seterusnya k..adiossss...wasalam...:)

Ringkasan Perjalanan Part II

HotelEiffel Tower ~ Concorde ~ Paris River Cruise ~ Norte DameLouvre Museum

8 comments:

  1. hai fazli, gi paris sorg2 ker? terer eik fazli dah arr kat sana syusah nk jumpak org pandai speaking.. akak dok survey gak nk jenjalan paris neh..jgn lupa update lagi tau...

    ReplyDelete
  2. hi kak...samekom...:)
    yup dr Malaysia sesorang...mase kat london br ngan kawan...tp mase kat Paris ni memang sorang2...alhamdulilah sume perjalanan yang dirancang berjalan lancar...tk susah sgt pun kat sane...cume makan je la susah nk dpt yang halal...nk tak nak makan la makanan laut...tp kalau dh terdesak sgt belasah je...hehehe...oo akak plan nk pi Paris eh???bagus2....best sane kak...silap2 leh jumpe org kite lg kat sane..heheeh...tp hati2 ngan pick pocket...kat sane ramai yg wat KERJE SEPENUH MASA tuh...hehe...ok ade mase fazli buat entry baru k..tk der mase sgt nk update...insyaallah..thank kak baca entry saye ni..at least akak dpt la sedikit info kan b4 plan ke sane...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Fazli,

      Amat teruja membaca catatan saudara di paris/london...
      Byk info sy dpt...

      Sy akan ke London n Paris 25 Feb 2012 ini,
      Sy nak tanye skit, paris visitee pass tu saudara beli terus di kaunter ke???? And terus dpt on the spot kan?

      tq
      Hafiz

      Delete
    2. sory hafiz late reply...ko pun dh lepas ke sane kan...aku busy sikit...sampaikan tk der mase nk tgk2 blog..
      thank sudi singgah kat page aku....

      paris visitee pass tu aku beli terus kat kaunter tourism die org..berbaloi beli pass tu..

      Delete
    3. hi fazli, kite nak tny laa,.. awk stay hotel mane ye?? kite plan nk g bulan 11 nie,.. weather xtau la ok ke x,.. nk tahu sngt psl makan kt sna cmne,.. communication sna spanish ke BI ekk?? sbb de org ckp kt sy, org sna xberapa paham BI. ye ke?

      Delete
    4. hi Nathilah....


      sy stay kat Kyriad Hotel..masa sy stay tu dia charge RM 300 ++ for 1 night....hotel tu betul2 berhadapan Gare Du Nord Station (Main Train Station)... bagi sy hotel tu ok sgt2...weather time tu agak sejuk...almaklum la dh nak masuk winter...hehee...stanby la baju sejuk ok..hihih...

      pasal makan memang agak susah nk cari kat sana...kebanyakkanya non halal...tp ade je kedai2 kebab org turky kat sana...cuma sy tk ingat lokasi belah mane...yg lain sy makan sea food n bekalan roti dr malaysia...hehehe...

      communication tidak lah menjadi halangan utama ketika bercuti di sana...masih ade sebilangan dikalangan mereka boleh berbahasa english...so slm bercuti...:)

      Delete
  3. Hai Fazli, waktu naik river cruise tu dia bawak mengelilingi kota Paris. Berapa lama masanya kita dalam cruise tu yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi zarina...best naek river cruise tu...die bawak pusing keliling city...dgn naek cruise nie u blh pg mcm2 attraction yang jd tarikan utama kat paris...antaranya Eiffel Tower, Lourve Museum, Arc de Thompe dan Notre Dame...Berapa lama??
      u nk naek sehari pun tk per...yg penting tiket tu kene simpan la...die valid untuk multiple entry...so hope u enjoy...

      klik link kat bawah nie nk tau detail

      http://www.batobus.com/english/index.htm

      Delete