Nuffnang Code

Tuesday, July 5, 2011

PARIS - Part III

Day 3
Salam sume....sihat??minta-minta sume sihat hendaknye...lame betul aku tk update entry aku nih..maklum la busy kan..so bile ade kelapangan boleh la aku curi masa jap nk update blog aku nih...ok kali ni puye cite aku nk sambung lagi kisah perjalanan aku di bumi eropah..aku dah update sampai part I & II kan..so kali ni aku nk update yang part III punye pulak...so ko org boleh la layannnnnnnn.....:)

22hb April 2011- (Hari Ketiga) aku di bumi eropah...cepatnye masa berlalu...aku rase baru je sampai semalam..hahah...seperti biasa hari ni aku kene bangun awal pagi bagi memastikan agenda yang aku rancang berjalan lancar..cuace pada pagi ni agak sejuk dari semalam..tk tau kenape..dongak ke langit aku lihat mendung...may be nk hujan kut..tp harap2 jgan la...tk larat aku nk jalan dlm hujan ditambah ngan kesejukan...hehehe....(alhamdulilah...nasib tk hujan). Perjalanan ari ni aku kene pergi ke beberapa tempat menarik lagi di sekitar kota Paris..mengikut agenda yang aku dh buat awal2, aku akan melawat " Arc De Triomphe", "Gallery Lafayette" dan jalan2 sekitar kota Paris.

Selepas je amik bekpes Croissant & a cup of coffee di Gare Du Nord Station, aku pun terus ke RER line tuk pg ke "Arc De Triomphe"..train ke sana agak lengang pada ari tuh... may be awal pagi kut...ah lantak la..asalkan aku dpt duduk...setibanya aku di Charles De Gaulle - Etoile Station, aku pn terus mencari pintu keluar tuk ke pintu gerbang yang terkenal di seluruh dunia tu....
Croissant Terbaekkk dr ladang....
Tp kan nk ke Arc De Triomphe ni kene lalu terowong khas. bukanye ape...terowong tu dibina bagi memudahkan para pelancong pergi ke Arc De Triomphe tu..sbb laluan atas tu laluan kenderaan..sesak kut..tk putus2 kenderaan lalu..so agak tk selamat la kalau kite nk melintas jalan tuh...
Tunnel to Arc De Triomphe
Keluar je dari pintu terowong tuh.....Perrhhhhhhhhhhhh besarnye...cantik pulak tu ditambah pulak ngan ukiran unik mengelilingi setiap penjuru pintu gerbang berkenaan...so aku pun ape lagi snap sana...snap sini...hehe...aku difahamkan tempat tu sebagai tempat memperingati pejuang2 tentera mereka yang telah tekorban semasa perang...so ade la di kalangan para pelancong yang datang meletakakn jambangan bunga di sudut yang di sediakan...
View from tunnel
Arc De Triomphe
sempat lg tuh...
Direction to Arc De Triomphe
Seni reka unik Perancis
So setelah 40 minit aku berada di " Arc De Triomphe" aku pun meneruskan perjalanan mengelilingi bandar Paris dengan berjalan kaki aje .....aku rase lebih selese kut..tk perlu tgu train or bas..lg pun cuace tk panas mcm KL..hehehe Memang cantik bandar Paris..tersusun....memang terbaek la....:) 
Time tuk "berasap"
Keindahan Kota Paris mase Spring
Salah satu bangunan kerajaan
Peace YOO...:)
Setelah menikmati keindahan kota Paris, aku pun pergi la ke satu pusat membeli belah terkemuka di Paris ni "Gallery Lafayette"....memang cantik la shopping komplek ni....unik..tkkan jumpe kat KL mcm ni...dh la besar..satu hari pusing pun tk habis2..huhuhu....so aku pun ape lagi shopping la ape yg patut...tk leh lebih...harga barang blh tahan gak mahalnye...so beli ape yg patut je la termasuk la buah tangan tuk  family n kwn2 kat Mlsia...
Galeries Lafayette
Keindahan Seni bina Perancis
smile...:)
ni baru sebahagian coklat yg aku beli...:)
Lepas je seharian berjalan n membeli ape yg difikirkan perlu aku pun balik ke hotel penginapan tuk rest. sbb esoknye ade agenda lebih menarik tuk aku lunaskan....so sampai sini saje coretan tuk hari ke-3 aku kat sana.. nantikan sambungan citer aku meneruskan perjalanan dari PARIS to LONDON dalam entry aku entry seterusnya...adios..wasalam....:P


Pautan Pantas:-
PARIS - Part I
PARIS - Part II
LONDON - Part I

**Segala info yang diberikan adalah valid/sah pada masa perjalanan yang dimaklumakan sahaja..so rajin2 kan diri semak maklumat TERKINI sebelum bercuti k..

8 comments:

  1. salam bro..terima kasih berkongsi pengalaman. Berapa kos sepanjang hidup disana termasuk kos pengangkutan, hotel, dan makan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..aku peruntukan almost 3k tuk sume tu...tp nk lebih save pakai metro n hotel try cari yg murah...pasal mkn tu kalau blh bwa la dr msia...sekali sekala mkn kat luar tk jd masalah...enjoy ur trip...thank singgah blog nie...:)

      Delete
  2. salam fazli..makan kat paris senang tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam nadzri...
      nk cari makanan halal kat sana agak susah sikit...tp jgn risau ade gak restoren2 yg jual makanan halal...tp bilanganye tk la banyak...kebab la mknan halal yang mudah nk dpt dekat2 area Gare du Nord.....tp muak gak la tiap2 hari makan kebab kan...ni antara restoren yang provide makanan halal:

      1-Restoran The Jumeyrah (area 101 rue Saint Maur 75011, Paris)
      2- Restoran Les Enfants Terribles (area 197 Av Daumesnil 75012, Paris)
      3- Restoran Le DZ (area 8-10 rue des Acacias 75017 Paris)

      harap dpt membantu..:)

      Delete
  3. nak contact cemana ye? travel sorg ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi cik kemboja...
      Nk contact cik blh tanye terus kat komen nie atau email je kat email sy..

      Delete
    2. salam fazli boleh dptkan email adrees coz sy nak dptkn tips2 utk melancong ke paris..trm ksh..

      Delete
    3. Wasalam ida.. nie email sy azli_fzp3@yahoo.com

      Delete